Tomatsoppa med crostine och basilika -och olivkvarg.

Ni kanske märker att jag gillar att laga soppa. Faktum är att soppa är bland det godaste jag vet. Vet inte varför, men kanske beror på att det är så roligt, lätt och fint att göra. Oftast kan man bara rafsa ihop det man har hemma och det kan bli hur bra som helst! Idag blev det tomatsoppa.
Jag gillar att ha något till soppan, till exempel något knaprigt som kan bryta mot soppans konsistens. Idag blev det crostine från den torra baguettebiten ingen orkat äta upp, samt en kvargblandning innehållande basilika, oliver och oregano.
Till den här soppan använde jag inga mått, utan gick som vanligt på känsla och förnuft. Men ingredienser är 1 gul lök, 1 vitlöksklyfta, passerade tomater, vatten, grönsaksbuljong, timjan, basilika, salt, vitpeppar, matgrädde och tomatpuré. Lite av det jag kunde hitta hemma.
Fräs  löken och vitlöken i en skvätt olivolja. Blanda i de passerade tomaterna, tomatpurén vatten, buljongen och kryddorna. Låt koka i 15 minuter. Mixa sedan soppan len och blanda i grädden. Låt koka i fem minuter till och servera sedan i soppskålar.
--------------------------------------
Crostini:
1 baguette (helst lite torr)
Olivolja
Salt och peppar
-
Skär baguetten i ca 1/2 cm breda skivor. Doppa i olivolja och strö över salt och peppar. Grädda i ugn i ca 10 min på 150 grader.
------------------------------------
Basilika -och olivkvarg:
Kvarg
Salt och peppar
Torkad eller färsk basilika
Oregano
Hackade gröna eller svarta oliver
Ringla över lite olivolja och servera i separat skål.

Kommentarer
Postat av: Loova

Åh muuummmms

2012-02-28 @ 16:01:10
URL: http://livetmedloova.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0