Soppa på gröna ärtor med knaperstekt bacon

Att mixa saker till krämiga soppor är bland det bästa. Idag tittade jag runt i frysen och hittade ett paket gröna ärtor som snart var slut. Ja, varför inte göra en het soppa idag? Jag kokade bara upp ärtorna och en halv lök tillsamens med en grönsaksbuljongtärning och en rejäl klick smör. Hade i salt och peppar, en hel del timjan och lite dragon. När grönsakerna var kokta mixade jag ihop det hela med en stavmixer. Tillsatte en skvätt mjölk (hade ingen grädde hemma, så det fick bli mjölk) och kokade sedan upp soppan. Ändra tjockleken på soppan genom att använda maizena.
Sedan stekte jag upp lite bacon, superknaprig, så att den inte blir lös och tråkig när man lägger i den i soppan. Ha gärna en sked creme fraiche i skålen när soppan serveras. Det blir en god kall kontrast till det heta.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0