Små parmesanbröd

Den här dagen har gått såååå långsamt. Kanske var det för att jag vaknade väldigt tidigt. Känns som att det är sent på eftermiddagen, men klockan är bara 11.20. Hittade en ensam jäst i kylen så tänkte att jag skulle göra något av den. Så det blev små parmesanbröd. Goda att äta till en kopp te med t.ex lite smör och apelsinmarmelad. Receptet hittar ni längre ner i inlägget 
Till ca 6 små bröd.
50 g smör
1/2 dl vatten
50 g jäst till matbröd
4 dl vetemjöl special
2 ägg + 1 ägg till pensling
1 tsk salt
100 g parmesan
Provensaliska kryddor (ex. rosmarin, timjan, basilika)
----------------------------------------------------------------
Smält smöret och blanda med vattnet. Blanda i jästen när smöret fortfarande är ljummet. Se till att jästen löses upp! Blanda i mjöl, ägg, salt och parmesan. Knåda ihop degen till en avlång klump. Dela degen i 6 bitar. Snurra ut varje bit så att den blir lång. Vik den dubbelt och snurra ihop. Pensla på ägg och strö över lite kryddor.
Grädda i mitten av ugnen i ca 10 min på 200 grader.

Kommentarer
Postat av: elin - gravid i v.39

Lägg upp mer så att jag kan få massa inspiration! ;>

2012-02-07 @ 15:05:10
URL: http://tenousness.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0