Linssoppa på röda linser

Supernyttig linssoppa! Eftersom jag fått lite pengar av mamma att handla mat för under dessa dagar då jag och min syster är ensama passade jag imorse på att köpa lite nya ingredienser till kylskåp, skafferi och kryddhylla. Köpte bland annat gröna och röda linser. Har varit sugen på linssoppa väldigt länge så varför inte göra en när man väl har ingredienserna hemma. Liksom förra soppan skrapade jag ihop lite av det jag hade hemma.
Linssoppa med röda linser: 2 portioner
matlagningsolja
1 dl röda linser
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
1 purjolök
2 morötter
2 potatisar
3-4 dl vatten
hönsbuljong
persilja (torkad eller färsk)
chilipeppar
havssalt (vanligt salt går säkerligen också bra)
mald vitpeppar
----------------------------------
Finhacka gullöken och grovhacka resten av grönsakerna. Fräs dem sedan i en kastrull (använd solrosolja eller annan matlagningsolja).
När grönsakerna börjar bli lite mjuka tillsätter du linserna, låt dem fräsa med någon minut och tillsätt sedan vattnet och buljongen. Lägg även i kryddorna och örterna. Låt koka upp under lock på medelhög värme i ca 20 min. Servera.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0